Nick:
Hasło:
FORUM
Strona Główna >> O grze Cities in Motion >> Jak gracie w CiM?
pozko
Użytkownik
Dołączył: 13 listopada 2011
Ulubiony pojazd: PCC
Stary post 17 grudnia 2012 21:39
Przeszukałem uczciwie całe forum i nie znalazłem podobnego wątku: interesuje mnie i pewnie większość forumowiczów, jakie strategie i taktyki stosują inni gracze? Żeby ośmielić pozostałych zacznę sam: lubię grać na dużych mapach (minimum 1024, najlepiej 1280 i większe). Duże mapy są najlepsze do osiągania wysokich zysków. Mój przepis na rentowność: poziom obsługi technicznej mam zawsze na autobusach i metrze 95%, na tramwajach 90-95%, tramwaje wodne zastosowanie marginalne (ale jeśli stosuję to też na poziomie 90-95% wydatków na obsługę), helikopterów właściwie nie używam, wyjątki to sytuacje, gdy nie da się jakiegoś obszaru obsłużyć pozostałymi środkami transportu. Dzięki temu rzadziej muszę wymieniać pojazdy na nowe (rekord to 21-letni tramwaj w znośnym stanie technicznym!!!), rzadziej się one psują i mam wyższą reputację jako firma. Pensje WSZYSTKICH grup pracowników ZAWSZE podświetlone na zielono, bo zadowolenie pracowników przekłada się na różne dziedziny działania transportu np. czas naprawy pojazdu, częstotliwość awarii, czas przejazdu, staranie o utrzymywanie stałych interwałów między pojazdami itp (pod warunkiem, że prędkość max typów pojazdów przydzielonych do danej linii jest taka sama lub z niewielką różnicą +- 5km/h), czy ściganie gapowiczów. Ponadto zadowolenie pracowników przekłada się na reputację firmy czyli popyt na jej usługi. Teraz najważniejsze: w momencie gdy na jakiejś mapie zaczynam grę, zawsze jest moment, gdy full pasażerów czeka na przepełnionych przystankach (mój rekord to 1,3 tys pasażerów na jednej stacji metra w Gorzyniu). Czyli prawo popyt-podaż rządzi. Podnoszę ceny biletów na czerwone pole. Np autobusy 11, tramwaje 12, metro 13,5. I zyskowność rośnie w oczach. Nie przejmujcie się komunikatami w stylu, że pasażerowie uważają, że ceny biletów są za wysokie. Jak ich czeka 300 na przystanku, to MUSZĄ wsiąść i zapłacić. KAŻDĄ cenę. Szybko zdobywam środki na spłacenie kredytów, rozwój firmy i samodzielne budowanie nowych dzielnic miasta i np. przebudowę nieprzepustowych skrzyżowań, nowych mostów itp (zwykle gram z build-modem). Uff!!! Tyle na początek. Będę kontynuował. Proszę, podzielcie się swoimi uwagami i spostrzeżeniami. Jestem ciekaw, jak Wam idzie!!!
Emir
Użytkownik
Dołączył: 15 października 2011
Wiek: 19
Skąd: Bartoszyce
Ulubiony pojazd: Neoplan N4416Ü
Stary post 18 grudnia 2012 15:39
Fajny sposób na przepełnione przystanki
Ja zazwyczaj buduję linię metra z 2-3 stacjami, po czym do każdej z nich doprowadzam po 4-6 linii autobusowych lub tramwajowych.
robsonik
Użytkownik
Dołączył: 27 sierpnia 2011
Wiek: 23
Skąd: Warszawa
Ulubiony pojazd: Ikarus 280.26
Stary post 18 grudnia 2012 15:47
Grając na nowej mapie, zawsze zaczynam od zbudowania jednej lub dwóch linii, przeważnie tramwajowych, do targowiska lub dworca kolejowego. Co do Helsinek, polecam na sam początek linię od stadionu przez Bulevardi, parlament, sklep wielobranżowy i ratusz z pobliskim targiem do dworca. Szybki zysk gwarantowany.
Gdzie tylko mogę, staram się nie dublować linii autobusowych, tramwajowych, metra, etc. Zysk z każdej linii jest mniejszy, poza tym tworzą się wielkie korki, czyli to, czego najbardziej niecierpię w CiM.
Początkowo utrzymanie autobusów obniżam do 25%, tramwajów do 30-35%, metra do 40%. Kiedy firma zacznie przynosić bezpiecznie wysokie zyski, wskaźniki po trochu podwyższam.
Autobusy traktuję jako środek dowożący ludzi z osiedli do tramwaju bądź też, w przypadku większego tłumu, metra. Jak ognia unikam wysyłania autobusów do centrum i najbardziej zatłoczonych fragmentów miasta, np. Potsdamer Platz w Berlinie. Od tego są tramwaje i/lub metro.
Ufff, to na razie tyle wystarczy.
kabexxx
Użytkownik
Dołączył: 25 lipca 2012
Wiek: 20
Skąd: Wrocław
Ulubiony pojazd: Skoda 19T, MB Citaro 2
Stary post 18 grudnia 2012 15:52
Ja zaczynam od tworzenia linii autobusowych:
"ekspresowe" - zatrzymują się na najważniejszych przystankach, długość - całe miasto np. z północy n południe, ze wschodu n zachód... z osiedli przez centrum na inne osiedle także uzupełnienie metra na lotniska, dworce itp. ; "pospieszne" - zatrzymują się na niektórych przystankach, długość - pół miasta np. z osiedli, potem "zejście w bok", potem do centrum...; "normalne" kursują po osiedlach, dojazd do linii pospiesznych i ekspresowych oraz do (w przyszłości) tramwaju i metra;
tramwajowe - kiedy zarobię więcej pieniędzy, biorę się za tramwaj:
"klasyczny tramwaj" odpowiedniki linii pospiesznych i ekspresowych- prosto do centrum, ale częstotliwość przystanków jak na liniach autobusowych normalnych. Tramwaje "klasyczne" kursują także obok "zapchanych" dróg i na bulwarach (jeżeli są zakorkowne);
"szybki tramwaj" - korzystam z modu na tramwaj podziemny - na osiedlach jako zwyły tramwaj, w centrum jako metro;
metro:
do farbyk, na lotniska, dworce i do miejsc, gdzie pasażerów jest dużo.
tramwaj wodny i helikopter: to oczywiste

Ta taktyka się sprawdza, po pasażerowie wolą jeździć liniami przyspieszonymi, nawet gdy pokrywają się ich trasy z liniami normalnymi.

Dzięki takiej taktyce rzadko biorę kredyty, bo pasażerów jest dużo, a budowa linii autobusowych i tramwajowych jest tania.

W miarę budowania tramwajów i metra, niektóre linie pospieszne usuwam, żeby ludzie musieli się przesiadać między różnymi środkami transportu, bo (jak większość graczy wie) tylko wtedy przesiadki są płatne.
pozko
Użytkownik
Dołączył: 13 listopada 2011
Ulubiony pojazd: PCC
Stary post 18 grudnia 2012 19:34
Ciekawa lektura! Zgadzam się, że autobusy w centrum to porażka. Szczerze mówiąc, to nawet linie tramwajowe planuję tak, żeby jedna krańcówka wypadała bliżej centrum a druga peryferii. Tranzytowe przez centrum powinno być tylko metro. Oczywiście są odstępstwa np. na mniejszych mapach albo takich, gdzie jedna mapa mieści kilka mniejszych ośrodków i trudno mówić o ,,centrum''. Linie autobusowe często wytyczam jako okólne szczególnie na wyjątkowych ,,zadupiach'', kiedy jednym kierunkim da się obsłużyć słabo zaludnione i mało uczęszczane dzielnice.
A jak często rozmieszczacie przystanki? U mnie metro w miejscach węzłów z innymi typami transportu (max 7-8 na linii), tramwajowe kompromisowo, tzn. tak, żeby objąć największy możliwy obszar przy linii, ale żeby za bardzo nie zagęścić. Autobusowe - jak tramwajowe, ale tam, gdzie ich zasięg pokrywa się z tramwajami to tylko w miejscach węzłowych albo w ,,dziurach'' (przydatny mod stop catchment area). @kabexxx: co to za mod na tramwaj podziemny? Często buduję podziemne tramwaje, ale na zasadzie ślepego z obu stron tunelu drogowego, a wtedy kicha z zakrętami i przystankami. Pozdrawiam.
kabexxx
Użytkownik
Dołączył: 25 lipca 2012
Wiek: 20
Skąd: Wrocław
Ulubiony pojazd: Skoda 19T, MB Citaro 2
Stary post 18 grudnia 2012 20:33
Musisz dodać to repozytorium:http://cim.bytetransfer.de/test/test.repo ("Underground Tram") do ModMangera. Pętle i sktzyżowania tramwajowe muszą być na ziemi.

Poza tym autobusy w centrum to nie taki zły pomysł - ja wytyczam takie trasy, aby nie stały one w korku.
pozko
Użytkownik
Dołączył: 13 listopada 2011
Ulubiony pojazd: PCC
Stary post 18 grudnia 2012 22:24
Już mam i działa. Dzięx!!!
kabexxx
Użytkownik
Dołączył: 25 lipca 2012
Wiek: 20
Skąd: Wrocław
Ulubiony pojazd: Skoda 19T, MB Citaro 2
Stary post 19 grudnia 2012 13:59
Jeżeli chodzi o przystanki:
autobusy i tramwaje: już przedstawiałem , z tym, że gdy część trasy tramwajów pokrywa się z liniami normalnych autobusów, niektóre przystanki, na których jest mało pasażerów usuwam, żeby tramwaj mógł szybko "przelecieć" do bardziej zatłoczonych miejsc.
Metro: Jeden koniec przy fabrykach, lotnisku, dworcu itp. Stacje przy węzłach lub targowiskach, koniec niedaleko pętli autobusowych na peryferiach, żeby nie zdarzyło się tak, że ponad 100 pasażerów wysiada z metra i czeka na autobus lub tramwaj;
mati555
Użytkownik
Dołączył: 18 kwietnia 2012
Stary post 19 grudnia 2012 20:59
kabexxx: repozytorium czyli gdzie?
kabexxx
Użytkownik
Dołączył: 25 lipca 2012
Wiek: 20
Skąd: Wrocław
Ulubiony pojazd: Skoda 19T, MB Citaro 2
Stary post 20 grudnia 2012 00:33
Repozytorium to plik z informacjami dla ModManagera gdzie są te dodatki do pobrania, Musisz sobie ModManagera pobrać.

Poszukaj informacji w necie...
pozko
Użytkownik
Dołączył: 13 listopada 2011
Ulubiony pojazd: PCC
Stary post 20 grudnia 2012 15:54
Odbiegając od głównego wątku, to w tym zapodanym przez ciebie repozytorium są inne fajne mody. Mnie przypadł do gust szczególnie ten, który pozwala naprawiać zużyte pojazdy i przywracać im 100 proc. sprawności. To plus tramwaje w podwójnej trakcji, plus oczywiście podziemne i nadziemne tramwaje (tego ostatniego jeszcze nie próbowałem) praktycznie o 180 stopni zmienia prowadzenie rozgrywki. Znasz może adresy z innymi repozytoriami?
kabexxx
Użytkownik
Dołączył: 25 lipca 2012
Wiek: 20
Skąd: Wrocław
Ulubiony pojazd: Skoda 19T, MB Citaro 2
Stary post 20 grudnia 2012 17:11
http://dl.dropbox.com/u/70431747/cimwiki.repo
A serwis, prze który możesz przesłać własne mapy, mody itp.
http://citiesinmotion.wikispaces.com/CiM+Wiki+Repository
A u mnie po odświeżeniu repozytorium dalej nie mam tych modów, o których mówiłeś
pozko
Użytkownik
Dołączył: 13 listopada 2011
Ulubiony pojazd: PCC
Stary post 20 grudnia 2012 18:07
Hmm, na próbę odistalowałem mody i oświeżyłem repozytorium i jest OK. Nie wiem co może być przyczyną. Jeśli to pomoże: mod pozwalający na ,,odświeżanie'' starych pojazdów: Advance Line Management (adv_line_management), tramwaje w podwójnej trakcji: Tram Coupling (z_tram_couple), podwyższone tory tramwajowe: eis_os_elevated tram track (eis_os_oetram2). Do tego ostatniego potrzebny jest mod torów-puzzli w wersji 05.
pozko
Użytkownik
Dołączył: 13 listopada 2011
Ulubiony pojazd: PCC
Stary post 21 grudnia 2012 10:55
tutaj są dostępne te mody bez korzystania z mod managera, ale nie wiem, jak się będą zachowywać przy samodzielnej instalacji. Jak widać część to wersje testowe.
Ian
Użytkownik
Dołączył: 18 maja 2011
Skąd: Stargard
Ulubiony pojazd: Freightbus
Stary post 27 grudnia 2012 10:34
cytat:
@kabexxx W miarę budowania tramwajów i metra, niektóre linie pospieszne usuwam, żeby ludzie musieli się przesiadać między różnymi środkami transportu, bo (jak większość graczy wie) tylko wtedy przesiadki są płatne.


Tutaj jest modyfikacja , która przy przesiadkach między tymi samymi rodzajami transportu, liczy połowę biletu, a nie jak dotychczas jeździ się za darmo.

cytat:
@pozko tutaj są dostępne te mody bez korzystania z mod managera, ale nie wiem, jak się będą zachowywać przy samodzielnej instalacji. Jak widać część to wersje testowe.


Te modyfikacje są dostępne bez mod managera ale by z nich korzystać wymagany jest mod manager. Jak dla mnie, są to podstawowe modyfikacje, z których korzystam w grze (oprócz podwójnych tramwajów).
kabexxx
Użytkownik
Dołączył: 25 lipca 2012
Wiek: 20
Skąd: Wrocław
Ulubiony pojazd: Skoda 19T, MB Citaro 2
Stary post 27 grudnia 2012 14:19
Och, dzięki, ale mod nie będzie potrzebny, szybko się dorabiam fortuny, ale to pewnie przez pojazdy, które mają dużą pojemność...

Ale przydałoby się wrócić do tematu, co?
pozko
Użytkownik
Dołączył: 13 listopada 2011
Ulubiony pojazd: PCC
Stary post 27 grudnia 2012 14:38
No właśnie, po załadowaniu tych modów sposób gry zmienia się ,,nieco''. Metro trochę traci na znaczeniu, zyskuje tramwaj a właściwie stadtbahn. W tej chwili męczę Kolonię (wielka mapa z 70k mieszkańców, bez osi czasu, w sam raz dla lubiących buildmoda) i rozładowałem gigantyczne korki na przystankach dzięki wyczyszczeniu centrum, wpuszczeniu tramwajów pod ziemię i troszkę nad. I jeszcze mała uwaga: pod- i nadziemny tramwaj chętnie łączy się z torowiskiem metra, ale ani linii tramwaju, ani metra po takiej hybrydzie nie da się puścić. Coś przegapiłem?
kabexxx
Użytkownik
Dołączył: 25 lipca 2012
Wiek: 20
Skąd: Wrocław
Ulubiony pojazd: Skoda 19T, MB Citaro 2
Stary post 27 grudnia 2012 14:50
Chyba nie, ja też tak mam... chyba, że też coś przegapiłem

Co do Stadtbahn - można byłoby stworzyć w CIM 2 właśnie taki szybki tramwaj zamiast helikoptera...
pozko
Użytkownik
Dołączył: 13 listopada 2011
Ulubiony pojazd: PCC
Stary post 27 grudnia 2012 15:02
Albo metro i tramwaj zrobić ,,kompatybilne'' względem siebie. Wtedy zamiast helikopterów np trolejbusy?
kabexxx
Użytkownik
Dołączył: 25 lipca 2012
Wiek: 20
Skąd: Wrocław
Ulubiony pojazd: Skoda 19T, MB Citaro 2
Stary post 27 grudnia 2012 15:08
Faktycznie... tramwaj dwusystemowy byłby dobry (można byłoby zrobić tak, aby tory kolejowe były kompatybilne z metrem), ale gra już prawie gotowa
pozko
Użytkownik
Dołączył: 13 listopada 2011
Ulubiony pojazd: PCC
Stary post 27 grudnia 2012 15:20
He, he. Czekamy na mody do CiM2
was38
Administrator
Dołączył: 18 marca 2011
Wiek: 33
Skąd: Warszawa
Ulubiony pojazd: pesa 120na
Stary post 27 grudnia 2012 16:43
[OT]
W CiM2 prawdopodobnie będą tramwaje wodne, co do innych rodzajów środków transportu to dowiemy się z kolejnego dziennika dewelopera
[EOT]

Wracamy do tematu
kabexxx
Użytkownik
Dołączył: 25 lipca 2012
Wiek: 20
Skąd: Wrocław
Ulubiony pojazd: Skoda 19T, MB Citaro 2
Stary post 27 grudnia 2012 16:48
W sumie może to być mało możliwe (mod metro-tramwaj), jak teraz. Za typ (metro, nadziemne, podziemne itp) odpowiada TO:

rodzajtyp:
this.type =GRID_ITEM_GROUND_METRO
kabexxx
Użytkownik
Dołączył: 25 lipca 2012
Wiek: 20
Skąd: Wrocław
Ulubiony pojazd: Skoda 19T, MB Citaro 2
Stary post 27 grudnia 2012 17:01
Co do tematu przewodniego:

Macie jakieś nietypowe sposoby układu linii albo jakieś specjalne trasy? Może zacznę:

Jeżeli już mam dużo pieniędzy, zabieram się wtedy "tak na poważnie" za metro: Tworzę kolej obwodową i [i[kolej średnicową.
Jeżeli wybudowałem wcześniej jedną lub kilka linii metra, łączę je i zastępuję jedną. Układ po "przebudowie" linii metra jest taki:

- obwodowa - okólna, łączy osiedla między sobą i lotniska, także dojazd do kolei średnicowej i tramwaju/autobusu pospiesznego- jedna linia w jedną stronę, druga w drugą
- średnicowa - Jedna linia PÓŁNOC-POŁUDNIE, druga WSCHÓD-ZACHÓD.

Na tym zazwyczaj kończę budowę metra i biorę się za szybki tramwaj.

W niektórych miastach uruchamiam dodatkowe linie okólne wokół centrum (autobus/tramwaj) - tak linia nie zajeżdża do centrum miasta - wzoruję się na wrocławskiej linii tramwajowej 0L/P (taka dygresja)
pozko
Użytkownik
Dołączył: 13 listopada 2011
Ulubiony pojazd: PCC
Stary post 27 grudnia 2012 17:39
Linie obwodowe: TAK. Na mniejszych mapach czasem zaczynałem tworzenie sieci metra od jednej, śródmiejskiej linii.
cytat:
- obwodowa - okólna, łączy osiedla między sobą i lotniska, także dojazd do kolei średnicowej i tramwaju/autobusu pospiesznego- jedna linia w jedną stronę, druga w drugą
- średnicowa - Jedna linia PÓŁNOC-POŁUDNIE, druga WSCHÓD-ZACHÓD.

Przejrzałem niedawno sejwy wcześniejszych rozgrywek, i układ metra z reguły jest w mniejszym-większym stopniu kopią tego, co napisałeś. A jak nie mam co robić z kasą, to bawię się w tworzenie długich okólnych pospiesznych linii autobusowych oplatających całe miasto (góra 2-3 linie). Zatrudniam tam najszybszy dostępny tabor bez oglądania się na inne parametry. Z reguły są deficytowe, ale zwiększają zasięg. Zresztą z autobusami tak do tej pory było, że im bliżej śródmieścia, tym ich mniej. Od momentu wprowadzenia szybkiego tramwaju i rozluźnienia centrum mogę sobie tam pozwolić na więcej linii autobusowych. I wcale nie jeżdżą puste. W ogóle w każdym nowym mieście jest tak: 1. podstawowy szkielet czyli metro, 2. uzupełnienie, czyli tramwaj, 3. zapchajdziury, czyli autobus. Potem, po jakichś 3-10 latach, jak już ujawnią się potoki pasażerskie, porządkuję pionierski bałagan, reguluję ilości taboru, koryguję przebieg linii itp. Gdziś wyczytałem, żeby przed rozpoczęciem sprawdzać natężenie ruchu samochodowego i pod tymi ulicami budować metro, ale raczej się to nie sprawdza. Najlepsze jest ,,rozpoznanie walką'' . Sorry za chaotyczny post, ale zbyt wiele jest spraw do poruszenia...
kabexxx
Użytkownik
Dołączył: 25 lipca 2012
Wiek: 20
Skąd: Wrocław
Ulubiony pojazd: Skoda 19T, MB Citaro 2
Stary post 27 grudnia 2012 18:53
Jeżeli chodzi o kolej obwodową - średnicową, to inspiruję się kładem linii tramwajowych we Wrocławiu. Oczywiście linia okólna tramwaju okrąża centrum miasta, nie całe - linie średnicowe- też inspiracja wrocławskimi tramwajami - pomyślałem, że jeżeli w prawdziwym świecie to zadziała, to w grze też.
I te linie w grze są pozapychane.

Ja grę zaczynam od pospiesznych i ekspresowych autobusów - wyjaśnienie na początku tematu. Potem biorę się za tramwaj - buduję linie tam, gdzie nie ma autobusów (najpierw 2-3, stare, tanie składy, niski koszt utrzymania, ale autobusy od razu nowsze modele).
Kiedy zarobię trochę kasy, buduję linię metra z 3-4 stacjami - po przedmieściach lub w stronę centrum, jeżeli lotniska są dwa, to buduję drugą linię - składy tez stare, niski koszt utrzymania.
Biorę się za autobusy "normalne" - dojazd do szybszych autobusów, tramwaju i metra.

W sumie już wtedy planuję węzły przesiadkowe. W centrum tworzę linię pospiesznego autobusu lub metra.

Łączę linie metra (te po przedmieściach jako obwodowa, z lotniska w stronę centrum oraz tę linię w centrum łączę w średnicową - choć rzadko buduję którąś z nich. Potem buduję drugą średnicową. Usuwam stare linie i sprzedaję pojazdy. Układ linii metra musi spełniać 3 warunki:
- Linia metra obwodowego nie może wjeżdżać do centrum;
-Linia metra średnicowego musi kończyć stację na/przy stacji metra obwodowego
-Linie średnicowe muszą się przeciąć mniej-więcej w środku trasy.

Potem duuużo kasy zarabiam - gdy spłacę kredyty, wymieniam tabor linii tramwajowych, potem dobudowuję jeszcze kilka linii tramwajowych i autobusowych "normalnych". Z osiedli, z których tramwaj nie pojedzie, bo nie ma sensu (mało ludzi, tylko jeden most, dużo małych uliczek, brak bulwarów w okolicy) wyprowadzam dodatkowe linie pospieszne.

Na wielu przystankach zbiera się wielu pasażerów, istniejące linie nie dają rady - uruchamiam dodatkowe linie ekspresowe.
Zauważyłem, że pasażerowie w grze wolą wsiadać do linii pospiesznych, jeżeli inne zatrzymują się często. Dzięki temu przystanki są odciążone. Potem buduję szybki tramwaj - na osiedlach jako zwykły tramwaj, w centrum jako metro.

Zrzuty ekranu:

http://img39.imageshack.us/img39/1579/metrohg.jpg - Układ linii metra. Linie średnicowe nie biegna przez sam środek miasta, ponieważ tam jest tylko las.

http://imageshack.us/a/img836/183/wezel2.jpg - Węzeł przesiadkowy z pętlą. Tramwaje i autobus ekspresowy.

http://imageshack.us/a/img689/6848/wezel1.jpg- Duży węzeł przesiadkowy - same pętle i metro. Jedna linia autobusu - pospieszna, druga - ekspresowa, trzecia - normalna.

http://imageshack.us/a/img707/5466/oznaczeniatram.jpg

http://imageshack.us/a/img145/4880/oznaczeniametro.jpg

http://imageshack.us/a/img24/9606/oznaczeniabus.jpg

Oznaczenia ułatwiające rozpoznanie typu linii: tramwaj, metro, autobus.
pozko
Użytkownik
Dołączył: 13 listopada 2011
Ulubiony pojazd: PCC
Stary post 28 grudnia 2012 08:26
Niezłe poglądowe screeny. Miałem już pomysł, żeby samemu takowe zamieścić i jak pokonam chwilowe trudności techniczne to coś powrzucam.
Do rzeczy:
cytat:

- Linia metra obwodowego nie może wjeżdżać do centrum

W zasadzie zgoda, ale ja prowadzę linię po dość silnych zawijasach w celu obsłużenia najbardziej uczęszczanych węzłów i punktów miasta, o czym pisałem wcześniej, więc czasami zdarza mi się ,,wjechać'' w śródmieście.

cytat:

-Linia metra średnicowego musi kończyć stację na/przy stacji metra obwodowego

U mnie prawie nigdy. Jeśli za metrem obwodowym są gęściej zamieszkane rejony, to puszczam jeszcze 1-3 stacje. Co do reszty, wygląda to podobnie.
Oznaczenia linii: ja - korzystając z line statistic oznaczam je kolorem i tak np. linie ,,zwykłe'' jeżdżą w barwach zakładowych, szybki tramwaj ma przed cyfra literę S np. S19 i oznaczenie czerwone. Linie autobusowe podmiejskie na żółto, pospieszne na czerwono, przyspieszone na niebiesko itd.
Ważna kwestia: tabor
Jeśli gram w prawdziwym mieście, to staram się posługiwać autentycznymi typami taboru, oczywiście maksymalnie, jak tylko sie da. Jeśli chodzi o Polskę to nie ma większych problemów z autobusami od lat 80. do współczesności. Natomiast z tramwajami duuuuży problem: stosuję zamienniki, np za 105N rosyjski tramwaj LM86/89, za 13N Tatrę T2, a ponieważ T2 nie była produkowana w wersji przegubowej, to zapomnij człowieku o 102N. Pojawinie się tramina niewiele zmienia, bo nie ma map Poznania ani Olsztyna Flexity to Kraków, ew. Łódź, gdyby była wersja outlook i mapa tego miasta. O Pesach nawet nie wspominam.
Na mapach fikcyjnych:
Tu mogę sobie pozwolić na modele, które lubię. Zależnie od okresu i wielkości miasta
metro:
- nie da się uciec od S-Bahnów ale przydatny jest i ładnie sie prezentuje skład ICE jako metro.
tramwaje:
- rosyjskie Ch i K - te pierwsze podobne do warszawskich wozów A-B-C-D-E z lat międzywojennych, te drugie 4-osiowe przypominają łódzkie Lilpopy LRL z linii podmiejskich; oba typy strasznie powolne i nieatrakcyjne, ale pojemne, tanie i energooszczędne.
- różne helmuty, wersje kolońskie, frankfurckie i dortmundzkie z modów Tram04 i VGF.
- Tatry T3 i K2
- większość niskopodłogowców, może oprócz pojazdów z podstawki, które mi się przejadły i T13 z vehiclepacka.
autobusy:
- solarisy (a to ci niespodzianka, co?)
- Henschel 160 szczególnie przegubowy GsT z lat 1959-63, bardzo przydatny, bo z tamtego okresu brakuje pojemnych przegubowców
- jelcze (druga niespodzianka)
- MAN-y szczególnie te z lat 70-tych, pokrewne Mercedesom 305-307 (te też się sprawdzają)
To na razie tyle.
kabexxx
Użytkownik
Dołączył: 25 lipca 2012
Wiek: 20
Skąd: Wrocław
Ulubiony pojazd: Skoda 19T, MB Citaro 2
Stary post 28 grudnia 2012 16:27
Robię metro obwodowe na całe miasto, ponieważ na przedmieściach są: lotnisko (ludzie chcą szybko dojechać do lotniska i z niego wyjechać), dzielnice z samymi mieszkańcami - ludzie chcą dojechać do autobusów pospiesznych, ekspresowych, tramwaju i metra średnicowego - przy stacjach są ulokowane węzły przesiadkowe do centrum, dzielnice z fabrykami - takim metrem można szybko pojechać z dom do pracy, z pracy do domu. Kiedy "buduję" linię obwodową metra, jest ona ciągle zapchana. Kiedy wybuduję linię średnicową, także jest ona zapchana, a autobusy i tramwaje są odciążone jeszcze bardziej.
W mapce wyłączyłem układ linii tramwajowych i autobusowych. Tutaj pokażę mapkę z naniesionymi wszystkimi liniami :

TU

Przy każdej stacji metra jest węzeł przesiadkowy (wyjątkiem jest stacja przy stadionie linii średnicowej W-Z na zachodzie). Nawet przy lotnisku (na północy) można się przesiąść między liniami metra.

EDIT:
Nie podoba mi się Line Statictic Plus - po kilkunastu minutach odinstalowałem.

Z istniejących modeli używam tylko rodzinę modeli autobusów Mercedes Citaro.

Dlaczego Solarisy i Jelcze miałyby być niespodzianką?

Autobusy w centrum to już nie jest porażka, co?
mati555
Użytkownik
Dołączył: 18 kwietnia 2012
Stary post 28 grudnia 2012 23:06
Cóż, czy ja wiem? W 1970 u mnie jeżdżą prawie same PR-ki W CENTRUM
mbobojar
Użytkownik
Dołączył: 22 września 2011
Wiek: 21
Skąd: Warszawa
Ulubiony pojazd: Pesa 120Na SWING
Stary post 28 grudnia 2012 23:46
nt. tramwajów na estakadach to chyba nie można zrobić przystanku na estakadzie...
I z podziemnych przystanków tramwajów korzystają wszyscy pasażerowie?
Ian
Użytkownik
Dołączył: 18 maja 2011
Skąd: Stargard
Ulubiony pojazd: Freightbus
Stary post 29 grudnia 2012 00:20
cytat:
mbobojar nt. tramwajów na estakadach to chyba nie można zrobić


Można budować, w przyszłości można się spodziewać przystanków, aczkolwiek nie koniecznie mogą się pojawić.

Musisz mieć zainstalowany Modmanager. Ja korzystam z najnowszej wersji (tj. 0.5.5). Pobierasz z repotytorium o nazwie test, plik o nazwie eis_os_oetram2_v07. Później aktywacja przed grą i gotowe.

Natomiast ja zaczynam grę w 1920r. z 1k na koncie i z 2 bankami (czasem z 4), ustawiam na 100% transportu prywatnego oraz zwrot kasy za sprzedaż na 5%.

Tak zwany maraton.
kabexxx
Użytkownik
Dołączył: 25 lipca 2012
Wiek: 20
Skąd: Wrocław
Ulubiony pojazd: Skoda 19T, MB Citaro 2
Stary post 29 grudnia 2012 00:39
@mbobojar - korzystają z nich tylko gdy im droga pasuje - i co najważniejsze, korzysta z nich więcej pasażerów, niż z normalnych tramwajów, tak samo jest np. z autobusami pospiesznymi (jeżeli o to chodziło).

@ian - @mbobojarowi chodziło "na temat budowania tramwajów na estakadzie", chodziło mu tylko o przystanki.
Ian
Użytkownik
Dołączył: 18 maja 2011
Skąd: Stargard
Ulubiony pojazd: Freightbus
Stary post 29 grudnia 2012 00:40
Ale autobusy pospieszne, w co ile zwykłych przystanków stawiasz?
kabexxx
Użytkownik
Dołączył: 25 lipca 2012
Wiek: 20
Skąd: Wrocław
Ulubiony pojazd: Skoda 19T, MB Citaro 2
Stary post 29 grudnia 2012 00:53
Na przepełnionych przystankach i węzłach przesiadkowych.
kabexxx
Użytkownik
Dołączył: 25 lipca 2012
Wiek: 20
Skąd: Wrocław
Ulubiony pojazd: Skoda 19T, MB Citaro 2
Stary post 29 grudnia 2012 00:59
Na przepełnionych przystankach i węzłach przesiadkowych.
pozko
Użytkownik
Dołączył: 13 listopada 2011
Ulubiony pojazd: PCC
Stary post 29 grudnia 2012 11:19
Często wytyczam pospieszne autobusy po autostradach, jako obwodowe, ze zjazdami w miejscach węzłów, 1-2 przystanki i powrót na autostradę. Robię też przyspieszone, na zasadzie częściowego uzupełnienia tramwaju z przystankami o zasięgu niepokrywającym się z tramwajowymi.
cytat:
ja zaczynam grę w 1920r. z 1k na koncie i z 2 bankami (czasem z 4), ustawiam na 100% transportu prywatnego oraz zwrot kasy za sprzedaż na 5%.


Podoba mi się ta koncepcja
Do tej pory też zaczynałem (jeśli mapa pozwalała) od 1920, ale ze 100k, 3bankami, 60-70% zwrotów i 50-60% ruchu i powoli staje sie to nudne i zbyt łatwe.
kabexxx
Użytkownik
Dołączył: 25 lipca 2012
Wiek: 20
Skąd: Wrocław
Ulubiony pojazd: Skoda 19T, MB Citaro 2
Stary post 29 grudnia 2012 14:56
U mnie z autobusami wygląda tak (dokładniej):
- pospieszne - na osiedlach "zachowuje się" jak normalny (jeździ sam albo z jedną linią). W centrum miasta zatrzymuje się na najw. przystankach.
- ekspresowe - na całej trasie zatrzymują się tylko na najważniejszych przystankach.

cytat:
ja zaczynam grę w 1920r. z 1k na koncie i z 2 bankami (czasem z 4), ustawiam na 100% transportu prywatnego oraz zwrot kasy za sprzedaż na 5%.

JA zaczynam grę w 1995 lub 2000r. na średnim poziomie.
pozko
Użytkownik
Dołączył: 13 listopada 2011
Ulubiony pojazd: PCC
Stary post 29 grudnia 2012 19:42
@kabexxx: To o solarisach i jelczach to ironia była
A owszem, teraz autobusy z powrotem w dużej liczbie w centrum i wcale puste nie jeżdżą.
kabexxx
Użytkownik
Dołączył: 25 lipca 2012
Wiek: 20
Skąd: Wrocław
Ulubiony pojazd: Skoda 19T, MB Citaro 2
Stary post 30 grudnia 2012 00:10
Widzę, że temat wyczerpany

Jaką macie "wizję" KM? Do czego dążycie? W jaki sposób?

Ja zacznę: Dla mnie szybka komunikacja miejska powinna być oparta na szybkim autobusie i tramwaju. Te środki transportu są tanie, a jazda nimi jest mniej uciążliwa, niż metrem. Nie trzeba też wchodzić wysoko w górę lub w dół do pociągu. Staram się też używać często tramwaju wodnego.
Metro powinno odciążać tramwaje i autobusy, dlatego buduję tyko linie obwodowe i średnicowe metra, a na niektórych mapach jak np. Bukareszt buduję tylko jedną linię średnicową metra.
Jestem przeciwnikiem końca trasy na pętlach "donikąd", więc nie buduję tras na 2-3 stacje.

Myślę, że to jest wszystko. Teraz wy spróbujcie.

@pozko - to jest dobry temat, chyba nawet najlepszy na tym forum.

Napiszcie też jakie mody jak bardzo zmieniły wasze podejście do budowania systemu KM - @pozko pewnie ma dużo do powiedzenia

EDIT:
Dodajcie także screeny z gry oraz mapki ze swoimi liniami, pokażcie, do czego już doszliście.
pozko
Użytkownik
Dołączył: 13 listopada 2011
Ulubiony pojazd: PCC
Stary post 30 grudnia 2012 11:32
@kabexxx: Bóg zapłać za dobre słowo. Ale poczułem się wywołany do tablicy
Myślę, że moje podejście do KM wytłumaczę następująco: mam zasadę, że do pojedynczej krańcówki doprowadzam tylko jedną a w wyjątkowych sytuacjach 2 linie tego samego środka transportu (wyjątki to węzłowe zbiorcze krańcówki przy ważnych miejscach). Czyli przy minimum kosztów jak największy efekt. Zakładam też z góry, który środek będzie najważniejszy. Z reguły jest to metro lub (od niedawna ) szybki tramwaj. Ale na mniejszych mapach (np Akwizgran) wystarczy autobus i 1-2 linie klasycznego tramwaju. Jak już kiedyś pisałem, gram w tej chwili w Kolonii i jestem w fazie chaosu, tzn po zastosowaniu szybkiego tramwaju przebudowuję układ komunikacyjny w śródmieściu: chowam tramwaj pod ziemię, rzadziej na estakady, lub nawet zastępuję go gdzie niegdzie autobusem. Układ metra i tramwaju wodnego prawie się nie zmienił. Jak już trochę się z tym ogarnę, to obiecuję screeny.
kabexxx
Użytkownik
Dołączył: 25 lipca 2012
Wiek: 20
Skąd: Wrocław
Ulubiony pojazd: Skoda 19T, MB Citaro 2
Stary post 30 grudnia 2012 22:20
A może wypowiedzą się teraz inni?
pio
Użytkownik
Dołączył: 12 sierpnia 2012
Skąd: Wrocław
Ulubiony pojazd: Konstal 102Na
Stary post 18 lutego 2013 15:09
Od dziś grać w CiM będę tak:

1.Buduję kilka małych linii autobusowych, po czym łączę je tramwajowymi.
2.Obserwuję linie i w razie czego dostawiam nowe pojazdy. Tak postępuję przez 3 miesiące.
3.Buduję linię metra jadącą z przedmieść miasta do centrum.
4.Buduję okólną linię tramwajową wzorując się na liniach 0l i 0p z Wrocławia.
5.Staram się zarobić pieniądze. Moim celem jest teraz zgromadzenie 50000 na system Tramwaju Średnicowego(płn - płd i wsch - zach).
6.Buduję system Tramwaju Średnicowego.
7.Nowe linie buduję tak, żeby każda z linii miała po 1 węźle przesiadkowym.
8.Buduję 2 nowe krótkie linie metra(2 stacje), a dalej to różnie.
pio
Użytkownik
Dołączył: 12 sierpnia 2012
Skąd: Wrocław
Ulubiony pojazd: Konstal 102Na
Stary post 26 lutego 2013 16:05
Gdzie umieszczam poszczególne linie:
Autobusy na peryferiach, żeby można było dojechać nimi do pętli tramwajowych i metra.
Tramwaje nie jeżdżą na peryferiach, raczej na trasach Środek - Centrum - Środek. Tramwaje są raczej średnicowymi liniami.
Metro to różnie, najczęściej nie ma zbyt dużej ilości stacji(2 - 4), ale raz w Amsterku zbudowałem 5 - stacjową linię i miałem dosyć dużo pasażerów, nawet w Muskuteurze C4 się wszyscy nie zmieścili.
Z reszty środków transportu nie korzystam.
Strona Główna >> O grze Cities in Motion >> Jak gracie w CiM?

Zaloguj się lub zarejestruj by dodać nowy post!

NEWSY
Premiera CSL już 10 marca
Premiera gry już niespełna za 2 tygodnie. Do wyboru są dwie edycje: standardowa lub delux.
Cities: Skylines zapowiedziane
W dniu wczorajszym na targach Gamescom 2014 Paradox Interactive ujawnił nową produkcję Cities: Skylines.
15 sierpnia
Cities In Motion 2: European Vehicle Pack DLC
Po długim czasie oczekiwania doczekaliśmy sie kolejnego DLC. Tym razem będzie to 5 pojazdów europejski w skłąd których wchodzą 2 autobusy, tramwaj i 2 składy metra.
Players Choice Vehicle Pack - premiera 17.06.2014
Players Choice Vehicle Pack to DLC do Cities In Motion 2, zawierające pięć nowych środków transportu, wybranych przez graczy drogą głosowania. Rozszerzenie zawiera: tramwaj Tatra 4m, pociąg metra Capi
12 czerwca
Premiera DLC Cities in Motion 2: European Cities. Przecena na CIM1 & CIM2 wraz z dodatkami
Dziś debiutuje nowe rozszerzenie do Cities in Motion 2 zatytułowane European Cities. Z tej okazji przeceniamy \\\"jedynkę\\\" i \\\"dwójkę\\\" oraz wybrane DLC ? wszystkie gry objęte ofertą są dostępn
ARTYKUŁY
e-SimCity.pl - polski fansite serii Sim City! EuroTruck-SIM.pl - polski fansite Euro Truck Simulator 2
SONDA
Czy kupiłeś/kupisz drugą część Cities in Motion?
Tak, kupiłem/kupię od razu w chwili premiery 46%
Tak, planuję niebawem kupić 16%
Kupię, gdy nieco stanieje 15%
Nie zamierzam, ukradłem piracką wersję 11%
W ogóle nie zamierzam grać w CiM2 12%
Łącznie głosów 224
Zaloguj się lub zarejestruj, by oddać głos
© 2011-2012 Cities-in-Motion.pl gfx by LESZ3u